Wittelte
Voor het eerst kamperen

In Wittelte gingen wij voor het eerst kamperen, we hadden op het NK wel gekampeerd, maar nu gingen we ook rijden.

Vrijdag ochtend om 12 u vertrokken wij, we gingen naar Marjolijn breukhoven, daar zouden wij overnachten en ook onze paarden konden daar in een box. Toen we daar aankwamen en de paarden uitladen werden die aangevallen door dazen, snel hebben we er onze vliegenspray d'r opgespoten, toen zaten er nog maar 1 of 2 dazen, dat spul hielp dus wel. We waren daar als eerste, en we hebben in alle rust een padockje gemaakt voor de paarden, de tenten opgezet en de partytent in het midden, daaronder konden we lekker in de schaduw zitten en we hadden ook nog een picknicktafel mee om wat te drinken of te eten op te zetten, Pappa, mamma en Lidwien gingen het parcours verkennen zodat Lidwien en mamma de volgende dag alles prima zouden vinden, ik bleef bij de paarden om op ze te passen, ze stonden voor het eerst ergens anders in een padock dus we wilden voor de zekerheid wel dat er iemand bij bleef. Ik heb daar heerlijk een boekje zitten lezen, tussendoor moest ik wel hun poep wegscheppen maar meer hoefde ik niet te doen. Toen ze terugkwamen hebben we even sla gegeten, er kwamen een paar mensen hun paard brengen, nu waren er al 2 andere paarden. Ik liet de paarden nog even los in de bak en ik liet ze even een beetje draven. Daarna gingen ze nog even genieten van het gras. Ondertussen waren alle paarden al gearriveerd, alleen Rashyl moest nog op stal en die van ons. Toen Patent de stal inging moest hij langs 2 andere paarden, zijn deur ging niet snel open en hij gaf dus even een brul, maar de rest van de nacht was hij heel rustig.
Ik sliep met Lidwien in een tentje, ik heb best goed geslapen, alleen werd ik 's ochtends wat eerder wakker dankzij Rashyl die nog even moest brullen. Nog voor zevenen waren we al op pad richting het wedstrijdterein met de paarden achterin.
Eenmaal op het wedstrijdterein de paarden een beetje laten stappen en toen naar de voorkeuring. Pappa had Patent en ik Voltrack, Patent had 44 en Voltrack 36.
Ik draafde allebei de paarden, om Margreet te laten zien dat Patent beter kon voordraven dan de vorige keer, dankzij monsterles van Marjolein. Margreet was tevreden, ze vond dat hij wat harder mocht draven maar voor de rest was ze zeer tevreden.
Na de start hadden we even rustig gedaan om met Marjolein te rijden, dat ging best goed met Patent en Dutchy, maar het tempo vonden wij wat hoog voor het begin voor onze paarden dus we lieten haar gaan, toen werd Patent sterk, omdat hij graag naar Dutchy wilde. We haalden Pieter met Masja nog in, wat ook een leuk effect had: Patent vind Masja toch zo leuk, dan moeten we eventjes brullen!
Voor de vetgate waren we rustig gaan terugschakelen, maar we bleven niet de hele tijd stappen in verband met de dazen die als een zwerm om ons heen hingen, in de vetgate konden we meteen aanbieden, Patent had precies 56 en Voltrack vond er weer eens niks aan en die had 40, we moesten nog Ridgewaytrot doen, daar waren allebei de paarden perfect, Voltrack: 40/40 en Patent: 52/52.
Na de vetgate was Patent veel rustiger, Dutchy was ver uit zicht dus die hoorde hij niet meer. Over de hei door het mulle zand zijn we in een rustig handgalopje gegaan, Patent liep wel te puffen maar het was ook heel heet, hij herstelde telkens in de schaduw goed en bij de finish had hij 72 en Voltrack 80. Ook bij de nakeuring was alles goed.
We bleven wachten op de nakeuring en dus maakten we een padockje naast de trailer, waar we hun benen nog even insmeerden en we ze lekker vanalles lieten knabbelen. Weer werden we 4 en 5, nu andersom: ik 4e en papa 5e. Ze hebben 13,82 km/u gelopen terwijl we van start gingen met het doel dat we gewoon 12 km/u wilden gaan rijden. Bij 15 km zaten we op een uur, dat vonden wij veel te hard en toen hebben we zelf gas terug genomen, wat dus goed was.
Nu is dus ook Patent kl III startgerechtigd en we gaan het proberen in Holten.

Lage Vuursche